Kenny

lauantai 14. maaliskuuta 2020

Kuukausien odotus on päättynyt ja pääsimme vihdoin hakemaan uuden laumanjäsenen kotiin. Tervetuloa Suomeen Kenny! Virallisesti Kenny on House Kazak Eiken ja on kotoisin Serbiasta. Omistamme Kennyn yhdessä Anne ja Sanni Oikarisen (kennel Juliuksen) kanssa.

Teimme äitini kanssa lyhyen lomamatkan Serbian pääkaupunkiin Belgradiin, yhden päivän vietimme Kennyn hakureissulla kasvattajansa luona.

Äitini ja Kennyn isä Vuk (vas) / Kennyn kasvattaja Jelena

Kenny Belgradissa

Tähän mennessä Kenny on osoittautunut olevansa todella mukautuvainen kaveri, se on ollut varsinaisessa luonnetestissä koko matkansa ajan. Matkustimme eilen melkein vuorokauden ympäri, klo 4 aamulla lähdimme lentokentälle ja kotimatkalle, äitini luona Torniossa olimme n. klo 22 taksi-, lento- ja junamatkan jälkeen. Ainoastaan lentokoneen noustessa Kennyä hermostutti, muuten se on matkustellut kuin vanhakin tekijä. Tänään iltapäivällä oltiin vihdoin kotona Sieppijärvellä, tutustumisen jälkeen se solahti porukkaan kuin olisi ollut meillä jo pidempään. Ei hassumpi pentu! Ikää Kennyllä on 7,5kk, koiran tuontisäännöt Serbiasta ovat tiukemmat kuin EU-alueen sisäpuolella vaatien mm. rabiesvasta-ainemäärityksen.

Meidän ollessa Belgradissa oli kotimaan koronavirustilanne muuttunut hälyttävästi. Hieman jännitti päästäänkö Suomeen takaisin, koska Serbia alkoi juuri torstaina rajoittaa epidemia-alueilta matkustavien maahanpääsyä. Lentokone ei ollut läheskään täynnä matkustajia, Suomen päässä Finavian kentällä oli hiljaista erityisesti siinä osassa kenttää mihin saavuimme. Myös junassa porukka väheni ja vaunu hiljeni sitä mukaa mitä pohjoisemmas edettiin. Serbia ei onneksi meidän siellä ollessa ollut varsinainen riskimaa viruksen osalta, mutta seuraavat pari viikkoa ollaan hiljaiseloa, vältetään ylimääräistä kanssakäymistä ihmisten kanssa jne. Toivoa sopii, että Kennyn lisäksi mukana ei tullut muita, epämiellyttävämpiä tuliaisia. Pienyrittäjälle varsinainen paskanakki, etenkin kun nyt olisi normaalisti trimmaamon sesonkiaika, mutta minkäs teet, koira oli saatava haettua ja aikaisemmin sitä ei olisi voinut tehdä - näköjään ei olisi myöskään voinut jättää hakua yhtään myöhempään. Koronavirustilanne on luonnollisesti vaikuttanut myös meidän harrastussuunnitelmiin: viikonlopun palkintotuomarikurssi, jolle olin ilmoittautunut on peruttu, ensi viikon villakoirien trimmausseminaarin jouduin perumaan osaltani, samoin kevään näyttelyreissut Baltiassa ja kotimaassa on pitänyt haudata. Tyhjentynyttä kalenteria selatessa tuli pohdittua kuinka iso merkitys näyttelyillä on minulle, erityisesti Baltian reissut ovat olleet mukavia pieniä pakomatkoja arjesta ja kaikesta raskaudesta huolimatta käyneet myös lomareissuista. Nyt täytyy kehitellä useaksi viikonlopuksi muuta tekemistä, ehkä innostun komeroiden raivaamisesta.... Sikäli harmittaa, kun pieni haave Sherin viimeisestä junnusertistä ja sitä myötä Latvian junnumuotovalioudesta näyttää haihtuvan tuhkana tuuleen, mutta tämä on nyt vaan nieltävä. Toivottavasti tilanne alkaa tasoittua ja kesempänä saadaan myös tätä junioriosastoa tuotua kehiin.

Lopuksi muutama kuva reissulta. Belgrad ei nähtävyyksien puolesta ole yhtä isosti esillä kuin jotkut muut historialliset kaupungit, kuten vaikka Rooma, mutta nähtävää oli riittävästi, paikalliset olivat todella ystävällisiä ja osasivat erinomaisesti englantia, paikallinen ruoka oli myös hyvää ja hintataso huokea - mitä nyt paikalliset palveluntarjoajat osasivat kyllä nyhtää länsimaalaisilta kunnon hinnan. Olimme kyllä kaukaa viisaita, kun vuokrasimme Kennyn hakureissulle kuskin autoineen emmekä lähteneet itse autoilemaan, täällä on nimittäin yhä käytössä tietullit ja paikallinen liikennekulttuuri etenkin kaupungin keskustassa oli jännittävä. Kuskin vuokraus päiväksi kustansi n. 120e, mikä ei ollut lainkaan paha hinta omien hermojen säästämisestä.